Yaron Benyamini

גרנד מאסטר ירון בנימיני

קונג פו   טאי צ'י   צ'י קונג

העצמה אישית והתפתחות רוחנית באמצעות אומנויות לחימה

  לפרטים חייגו עכשיו: 050-7626-419   סדנאות\קורסים: 054-719-8552
Logo

פורמט - יותר מסך הטכניקות שלו


 

ברבות מאמנויות הלחימה שהגיעו מהמזרח ניתן למצוא סדרות לחימה (פורמט, פומסה, טאו-לו, קנטאו וכו'...). מדובר במעין "לחימה סטנדרטית" - סט תנועות קבועות הידועות מראש, למספר כיוונים. היות והן ידועות מראש הרי שאין כאן כל הפתעות ולפיכך הן בעצם "מיומנות סגורה", כפי שנהוג לכנות זאת, בעגה של האימון הגופני. 
"מיומנויות פתוחות" הן אלו הפועלות עם גורם ההפתעה ומאלצות אותנו להתאים עצמנו מחדש למצב שהופיע בפנינו זה עתה. לפיכך, תמיד נשאלת השאלה הנצחית - האם צריך בהכרח את סדרות הלחימה? או שמא ניתן פשוט ללמד את המתאמנים תרגילי זוגות, קרבות וכד' בכדי להביאם ליכולת גבוהה באמנות הלחימה? 
לדעתי, וזו רק דעתי כמובן, רמה גבוהה בלחימה מצריכה גם התפתחות ומודעות, ברמה החשיבתית- קוגנטיבית, וברמה הרגשית. כמו שנאמר: "לשנות את טבע הלב". אזי, עלינו לחפש משהו מעבר לטכניקה עצמה. כמובן, הביטויים של הבנתנו חייבים להתממש ברמת התפקוד, כלומר ברמת החומר. או אם נרצה לומר, בתנועת הגוף ובהתנהלותנו במציאות, או במציאות המדמה את החיים וההתמודדויות שבהם כמו למשל בקרב הלימודי המאפשר לנו לבדוק את עצמנו בלחצים ובהפתעות ובדרך הפיתרון שמצאנו. אז איך, בעצם עושים זאת ?


התשובות החבויות בפורמט


ראשית לדעתי, פונים למקורות, לביבליוגרפיה אם תרצו "לתנ"ך של הקדמונים" ולדרכי התמודדויות, דרכי ההתנהלות שהנחילו לנו למען הדורות הבאים - הפורמטים, סדרות הלחימה. אלו מציעים לנו, לפחות מבחינה טכנית, דרכים שונות או מניפולציות רבות לפתרון בעיות ולהתמודדות. אך כמובן, כפי שכבר הזכרנו, הפתרונות סטנדרטים ומוגבלים בעצם היותם ספציפיים ומוגדרים, אז איך נוכל להתמודד בחיים או בלחימה ממש היום ? כשמצבי התקיפה הם אין סופיים וממשיכים להשתנות בעקבות סביבה, כלי נשק מודרניים, חוקים של משטרה ואכיפת חוק ועוד גורמים מגורמים שונים כמו סביבה אורבנית שמשנה את גורם ההפתעה מהירות התגובה וכד'?
התשובה נעוצה בהבנת המרכיבים שאני יכולים להוציא מתוך הפורמט. כיצד אנו מנתחים את אותן סדרות? ומה אנו מחפשים בהן? בנוסף עלינו להבין שכשנימצא את המרכיבים עלינו להתאמן עליהם דווקא בצורה חופשית ולאו דווקא באמצעות הפורמט. כלומר, שני המרכיבים: הקבוע והמשתנה, היין והיאנג חייבים להשתלב זה בזה בכדי להגיע למצב תרגול שלם ומלא שייתן לנו גישה ל"הבנה הגבוהה" מתוך הגוף, הראש והעיקר הלב (מקור הרגש והנשמה).


עקרונות פעולה


אז לעצם העניין! בתוך הסדרות נחפש עקרונות פעולה (ולא תרגילים ספציפיים) בצורה של תחושות שאנו חווים מתוך התרגול. את התחושות הללו אנו צריכים לתייק ולזכור ולהעבירם לכל תנועה או מצב דומה בעת קרב חופשי. עלינו לחפש איזה סוג של תנועה יוצרת למשל הרפיה אצלנו במרכז הגוף ואיזו תנועה מדגישה התארכות של כוח החוצה בכדי לחדור טוב יותר. עלינו לחפש, למשל, איזה שילוב בידיים או בתנועת המותן והירך ביחד יוצרים מיסוך של המיקום שלנו. בעת תנועה אל היעד (אל היריב). עלינו לחפש למשל איזה סוג של וויסות נשימה הולך עם תנועת הידיים ואיך אנו מתאמים נשימה עם הרפיה וטכניקת יד. 

כמו כן עלינו להתייחס לנושא השיפור המנטאלי והצד הרגשי, עלינו לבחון באמצעות התנועה המתרחשת האם "התעקשנו" להישאר זמן רב מידי בהגנה או אולי לאחר שהתקפנו? האם היינו מסוגלים להעביר מיקוד ממקום למקום באותה היד, או מיד ליד, או ממכה לבעיטה במהירות ובזרימה שלא נפגמה/נעצרה? חשוב שניבחן בתוך התנועה הסטנדרטית את האיכויות החשיבתיות והרגישויות שממלאות תנועה או משפט תנועתי, ואת ה"אווירה הפנימית" שלנו בתנועות האחרות בסטנדרט. אז עלינו לדעת לקחת את זה להפתעות שבשטח ולהתאמן על כך בקרב חופשי שבו עלינו להתאים עצמנו, להסתגל ולהיענות לאיומים המושלכים עלינו. ומה הן אותן איכויות? 
ובכן, לא אפרט את כולן אך אתן מספר דוגמאות לכך הן אש, אדמה, אוויר ומים. ידוע לנו כי עלינו לנתב את האנרגיה ולשחררה בצורה שקטה דרך גופינו במקום לפקוד עליה, ולהקפיד לא להתעקש מידי ולהרגיע את המהומה וההתרגשות העלולות להימצא בנו בעת קרב או סכנה. האנרגיות בטבע מופעלות ע"י התחושות והרגשות שאנו מפעילים ונשענות על האלמנטים שבו: 

אש - יסוד של כוח. והמפעיל את תרגיליו ע"פ אלמנט זה חייב בתשוקה וכוח רצון. על מנת להפעיל את הטכניקה עם מיקוד ועוצמה של אלמנט האש חייב המתרגל לגייס את כל תשוקתו וכוח רצונו בכדי לגייס את האנרגיה, הצ'י שבו ולהאמין ממש כי הוא מסוגל לממש את רצונו בעת המכה. 

אדמה - יסוד של החומר בעולמינו ולפיכך עלינו לחפש אחר היציבות והשלווה בנפשנו. המפעיל את תרגיליו ע"פ אלמנט זה חייב בתחושה של השתרשות גדולה, אפילו מעט עקשנות ובעיקר יכולת התמדה.

אויר - קשור לאלמנט היאנג, לפיכך, עלינו להרגיש קלילים וחופשיים בתנועותינו, ולחפש אחר תחושת הפתיחות המאפשרת לנו להשתנות במהירות. התנתקו לרגע מהדאגות וההטרדות. עלינו לתרגל עצמנו להתנתק מהמתח של המצב הקיים ולשלוח את התקפותינו במהירות של רוח סוחפת וחופשית המגיעה מעמקי נשמותינו החופשית והשמחה. אכן חשוב להרגיש את החיוך הפנימי בכדי לפתוח את הכוח לכיוון החופשיות הנדרשת ולהפוך להיות מעביר טוב של כוח הקוסמוס דרכינו. 

מים - יסוד השינוי וההסתגלות. בכדי לשלוט במיקוד המושתת על אלמנט זה ולזוז בין התרגילים בצורת המים עלינו לגייס את הרגישות שבנו ולזוז בצורה זורמת וללא קיטועים תוך שאנו מנצלים את רגלינו למעברי כוח מאחד לשני כמו בטכניקות הפנימיות של הטאי-צ'י. (להעביר משקל מרגל לרגל ולהסיע את הגוו העליון בציר על גבי התזוזה הנ"ל) עלינו להרפות את השרירים למרות המתח. להגיע לתחושה של אהבה ואמפתיות אל היריב בכדי להרגיש את מהלכיו ותנועתו ולהתאים עצמנו אליו לחדירה לאזור הפתוח שלו - אותו נוכל להרגיש ביתר קלות בצורה זו.


עוצמה אמיתית


בשימוש באיכויות אלו נוכל להתגבר על כל מכשול, גבוה ככל שיהיה. אך היכולת המתקדמת טמונה דווקא בשילובם של האלמנטים אלה באלה. כלומר בשילוב התחושות ומעברים רגשיים המתואמים לטכניקות הפיזיות ולמהלכים שאנו מבצעים בחומר/במציאות, חוכמה אמיתית מגיעה ממקומות שונים ובצורות אחרות אלינו. אם נשאב רק ממקום אחד, יכולתנו תהפוך למאובנת ונדושה ולפיכך, לסיכום, הבנת הזולת, הבנת היסודות יחדיו כמכלול תאפשר לנו להיות עוצמתיים ובשלים להתמודד בעת לחץ. שילוב כל היסודות באדם בצורה המאוזנת הוא המעניק לו את העוצמה המבוקשת. 
לסיכום, פורמט זו לדעתי דרך לשליטה במצב מוגדר בכמה רבדים. ובעצם, אם נתבונן היטב, נבין שלמעשה זוהי דרך ללמוד להתאזן יותר מאשר לשלוט. הבנת "המפרט הטכני" באמצעות הפורמטים והוצאת "הסודות הפנימיים" של ההתכוננות הרגשית, התאמת הצורה הפיזית(הטכניקה) לאווירה פנימית נכונה, וגילוי צורות חיבור של תנועה מגוונות הנפרשות בפנינו דרך הפורמטים מאפשרים לנו לממש דווקא טכניקות נוספות שאינן מצויות בפורמט ולהשתמש בהן (על בסיס אותן תחושות ועקרונות שגילינו בפורמט) במציאות חיינו או בהתמודדות כלשהי בחיי היומיום.


בנימיני ירון
כל הזכויות שמורות © 2017 מכללת ילון.