Yaron Benyamini

גרנד מאסטר ירון בנימיני

קונג פו   טאי צ'י   צ'י קונג

העצמה אישית והתפתחות רוחנית באמצעות אומנויות לחימה

  לפרטים חייגו עכשיו: 050-7626-419   סדנאות\קורסים: 054-719-8552
Logo

צ'י קונג לבריאות טובה - בגוף ובנפש
 

בה דווה ג'ין - שמונה התרגילים השמיימיים של המשי 

 

לסדרות צ'י קונג רבות, מטבע הדברים, ישנן מספר גרסאות שהתפתחו לאורך השנים הארוכות בהן הן קיימות. במכללה אנו מתמקדים בסדרות צ'י קונג המספקות למתרגל/ת איכות גבוהה במיוחד בתחום הבריאות הגופנית, המנטלית וההתפתחות האישית והרוחנית. לצ'י קונג כתרגול יש כוח רב, הרבה מעבר ליכולתו הידועה והמוכחת בשיפור הבריאות הפיזית. למתרגלים ולמעמיקים בתירגול זה ושל הצ'י קונג המובא כאן במיוחד, צפויה דרך מעניינת ומהנה של הבראה, העצמה והתפתחות. לשם תמיכה בדרך זו מפורטים כאן הפילוסופיה, העקרונות וההסברים המעמיקים לגבי הבה דווה ג'ין. התעמקות בכתוב לצד לימוד בשיעורים ותרגול החומר, יפתח למתרגל אפשרויות חדשות ויפרוש בפניו את כל העוצמה שמציע הצ'י קונג להביא אל חייו.

בה דווה ג'ין

מאמר זה בא לסייע לשפר את ההכוונה הפנימית במהלך תרגול הצ'י קונג של הבה-דווה ג'ין (שמונה תרגילי המשי) בגרסתו המתקדמת מהתקופה העתיקה. הגרסה הנ"ל הינה בעלת משמעויות אנרגטיות עמוקות. ביצועה מאפשר במיוחד להרחיב ולפתח את העוצמה הפנימית שבנו, הצ'י, כמו גם את הבריאות הגופנית והמערכת החיסונית תוך כדי שליטה טובה יותר על הכוונת הצ'י באמצעות הויסות שלו. 

תרגול ההכוונה האנרגטית כמפורט במאמר זה יוצר שיפור, כאמור, במספר מישורים בחיי המתרגלים. ראשית, הוא מיטיב עם הבריאות הכללית, מאזן זרימה של חמצן בדם ומחזק את המערכת החיסונית. שיפור משמעותי ניכר גם בתפקוד האיברים הפנימיים הודות לשיפור פעילות המערכת העצבית האחראית עליהם. במובן זה הצ'י קונג פועל בשני מישורים – רגיעה ועוררות. הוא יוצר רגיעה בגוף ובאיברים אך בו זמנית גם מעורר אותם לפעולה טובה. כלומר, התרגול מעורר אך עם גבולות מסויימים ועל בסיס רגוע ויציב. הישג זה מתבצע באמצעות עבודה בשני המעגלים כפי שנסביר בהמשך.

מעבר לכך, הצ'י קונג יוצר העצמה אישית והשפעה חיובית על חיי המתרגלים גם בפן היכולות המנטליות. למשל, באמצעות תרגול של פיצול ומיקוד קשב, המתרגלים מפתחים את יכולת הויסות והשימוש בקשב. המתרגל נדרש להחזיק במספר תחושות בו זמנית, בעוצמות חוויה שונות, ולאפשר להן לתמוך אחת בשניה ולהעצים אחת את השניה, כלומר, הקשב מחולק אך מאוחד בו זמנית. המאמר מועיל במיוחד למעוניינים להעמיק בתובנות הפנימיות הקשורות בהכוונת אנרגיה ולאלה המעוניינים לשפרן.

הצ׳י קונג, בגרסה זו, מכיל שמונה תרגילים הקשורים ביניהם בקשר של חוק השניים על פי הזרימה של היין והיאנג. כמו כן, גרסה זו של התרגול מכילה שינויים פנימיים עמוקים העובדים מלמטה ועד למעלה ולבית החזה. השינויים עובדים במנעדים רחבים המאפשרים היתוך של אנרגיית האדמה עם האנרגיה השמיימית ליצירת עוצמה גבוהה של התלת-מחמם וקישור אנרגטי של הצ׳קרות. חציו השני של הצ׳י קונג , המפעיל את מעגל הבקרה, יוצר שליטה מיטבית על עוצמה זו ומאפשרת לנו להשתמש בה באופן מלא ומדויק יותר לחיים, לבריאות, לחיוניות ולכלל תחומי החיים.

 


(מעגל ההזנה - החצים על היקף המעגל; מעגל הבקרה והשליטה - החצים הפנימיים)


כאמור, הצ׳י קונג מכיל שמונה תרגילים כאשר ארבעת הראשונים הם על מעגל ההזנה וארבעת האחרונים הם על מעגל הבקרה והשליטה. קיים קישור בין תרגיל לתרגיל על פי הסדר המיוחד המופיע בגרסה זו, המוביל את האנרגיה של התרגיל האחד אל התרגיל הבא אחריו. בארבעת התרגילים הראשונים, התרגיל הקודם מעצים את זה שאחריו ומנחה אליו אנרגטית.

כל תרגיל כשלעצמו מכיל מספר אלמנטים המאזנים זה את זה ובכך תומכים באלמנט המרכזי של אותו התרגיל. בארבעת התרגילים האחרונים אנחנו עוברים אל קשר שהינו על פי מעגל הבקרה והשליטה, בין תרגיל אחד למשנהו, שכהגדרתו יוצר שליטה גבוהה יותר של האנרגיות שנבנו עוד קודם בארבעת התרגילים הראשונים.

להזכירכם, בכל תרגיל (כמו בארבעת הראשונים, גם בארבעת התרגילים האחרונים) קיימים מספר אלמנטים שמופעלים בתרגיל אלא שהפעם האלמנט המשני הנמצא בכל תרגיל תומך בקשר של מעגל ההזנה באלמנט המרכזי באותו תרגיל. כלומר, האלמנטים תומכים האחד בשני בשרשרת המרחיבה את העוצמה של האלמנט המרכזי בתרגיל ובכך נוצר מבנה מוגדר של שליטה בין תרגיל לתרגיל אך מלא וחזק יותר בכל תרגיל כשלעצמו. מבנה זה מאפשר פתיחה חזקה של כוח מדויק יותר בהפעלתו. באופן זה התרגול ישפיע על חיינו ותיפקודנו בהם ויאפשר לנו לפעול בחיוניות גבוהה יותר ובו זמנית מדוייקת והרמונית.

תרגיל ראשון: הקוסמוס והאדם מתמזגים לאחד השלם

 


התרגיל הראשון מסמל את ההתמרה של האנרגיה הקוסמית בתוך האדם והתמזגות איתה.

 

 תרגיל שני: עגור

 



 בגרסה זו של הצ'י קונג, אנו מתמקדים לא רק באלמנטים הסטטיים אלא במחזור התנועתי שבאלמנט עצמו ובזרימה האנרגטית שנוצרת בינו לבין שאר האלמנטים ולאפקט הנובע מהשינוי שזרימה זו יוצרת.
האלמנט המרכזי בתרגיל זה הוא אלמנט המים המסמל שפע, ובמקרה זה - שפע של אנרגיה קוסמית שנוצרה בתרגיל הקודם. 
לפיכך, התרגיל שני נפתח בזרימה של אותה אנרגיה שנפתחת באלמנט המים, על פי העגור כציפור מים, אל הכליות כאיבר עיקרי שמשופעל לפיתוח הג׳ינג. בתוך התרגיל נוצר איזון על ידי שיפעול אלמנט העץ ושיפעול נוסף של הכבד כאיבר משני. שניהם יחד יוצרים חיבור של מעגל ההחלשה (המעגל המאזן) שיוצר איזון בתוך התרגיל.
נדגיש שבכדי ליצור אפקט מלא יותר רצוי, בהתכווננות המנטלית של התרגיל, להתמקד גם בכיוון הזרימה האנרגטי של האלמנטים במעגל ההחלשה (המעגל המאזן) שאלמנט העץ מפעיל על אלמנט המים. המדובר במחזור משני הנמצא בתוך התרגיל, במעגל הפחות דומיננטי של התרגיל, ובו אנרגיה הזורמת מאלמנט העץ דרך האלמנטים של האש והאדמה המעצימים אותו אל אלמנט המים למטה.
התרגיל הזה מוביל, באמצעות מעגל ההזנה, לתרגיל הבא ותומך בו מאלמנט המים שהיה האלמנט המרכזי בתרגיל זה להרחבת העוצמה של אלמנט העץ שבתרגיל הבא.

 
תרגיל שלישי: הקשת

 


 
התרגיל השלישי מתמקד באלמנט העץ כאלמנט מרכזי ומשפעל, מבחינה בריאותית, את הכבד. התמקדות באלמנט זה שבתרגיל יוצרת שקט נפשי המועצם מתנועת ההשתרשות של הירכיים בירידה מטה ובתנועת הציר של הגוו העליון כמו השורשים והענפים של העץ.

תחושת השקט הפנימי מאוזנת בזכות המיקוד הפנימי שמוסיף אלמנט המתכת המתבטא באופן בו מוחזקות האצבעות של מרידיאן המעי הגס (הזכר של אלמנט המתכת) והאגודל של מרידיאן הריאות (הנקבה של אלמנט המתכת).

אלמנט המתכת שולט על אלמנט העץ ומעצב אותו שלא יצמח מדיי ונתמך מעט באמצעות המחזור המשני בתרגיל זה המתבטא בהפעלת אלמנט האש על פי מעגל ההחלשה המאזן את העץ ומפעיל את האיבר המשני של אלמנט האש, הלב. אלמנט האש מתבטא בתרגיל ומופעל באמצעות תנועת המפוח הקיימת בהפעל הנשימה בווריאציה המיוחדת שבתרגיל זה.


תרגיל רביעי: זריחת השמש

 



על פי מעגל ההזנה, המכתיב את הזרימה שבין כל תרגיל ותרגיל בארבעת התרגילים הראשונים, הרי שהתרגיל הרביעי יתמקד באלמנט האש כאלמנט מרכזי וישפעל, מבחינה בריאותית, את הלב.

הדבר בא לידי ביטוי גם במיקוד במרידיאן מעטפת הלב של האצבע האמצעית (האמה, הצמודה לאצבע המורה) המסמלת את המעי הגס ויוצרת מיקוד כוח של אנרגיה גבוה והתלבות של צ׳י. כמו כך מיקוד בזרת שמסמלת את מרידיאן הלב שהוא מזוהה עם אלמנט האש.

התנועה עצמה שנפתחת כפי שתיארנו באיצבוע התומך באלמנט האש ממשיכה בתנועת הלוטוס שנפתחת מול צ׳קרת הלב ובחיבור מנטלי אליה, מתלהב מעלה כפי שמתאפיין אלמנט האש ואז באמצעות פתיחת הזרת ומיקוד הכוונתי אליה ולמרידיאן הלב, אנו יורדים אל האדמה.

להזכירכם, בתוך כל תרגיל בארבעת התרגילים הראשונים קיימת זרימה מאזנת של אנרגיה המגדירה את התעצמות האנרגיה ומאזנת אותה. לפיכך, המחזור המשני של תרגיל זה שייך לאלמנט האדמה ופועל על פי המעגל המאזן הוא מעגל ההחלשה, כדי להפעיל את אלמנט האדמה תוך שיפור תפקוד הקיבה כאיבר משני ששייך לאלמנט האדמה ומאזן את אלמנט האש.

תרגיל זה נפתח לצד הימני שזו הפאזה של הצ׳י של הרחבת העוצמה, בהתאם לאלמנט האש שמתלבה מעלה ומתרחב.

 
תרגיל חמישי: הצב מוציא את ראשו מן המים




התרגיל החמישי נע על הציר המרכזי של חמשת האלמנטים: אש-מים.

למעשה, עם המעבר לתרגיל החמישי, התחלנו את מעגל הבקרה, כאשר אלמנט המים מבקר את אלמנט האש ויוצר שליטה ואיזון של האנרגיה באדם באמצעות המעבר דרך הציר המרכזי של האלמנטים (אש-מים).

כמו במעגל היין והיאנג, התרגיל חוצה במרכז את המעגל כדי להגיע בכיוון הנגדי חזרה לנקודת ההתחלה של הצ׳י קונג , דרך מעגל הבקרה והשליטה.

התרגיל מבוסס על אלמנט המים. ולפיכך הוא ייקרא ״הצב שמוציא את ראשו מן המיים״ על שם הצב שמסמל את אלמנט המים.

תרגיל זה יתמוך קודם כל בכליות.

בתוך התרגיל אנו מקיימים את מעגל ההזנה. לפיכך, התנועה מתחילה באלמנט המתכת התומך באלמנט המרכזי של התרגיל, הוא אלמנט המים. חשוב יהיה לפתוח במסגרת התנועה, דרך ההטיה הקדמית, את האיכות הפנימית של התלת-מחמם שמניע את האנרגיה בגוף.

התרגיל נפתח לימין, מתחיל בהטיה שמאלית שנעה לימין. כלומר, תנועה שבאה מהחומר (שמאל, blood) אל הרוח בהיבט של הרחבת הצ׳י והאנרגיה הרוחנית (שאן).

 
תרגיל שישי: התמיכה מהשמיים

 


 
האלמנט המרכזי של תרגיל זה הוא האדמה שמאפשרת הכלה של האנרגיה השמיימית ומשיכתה מטה ופנימה לגופנו ונפשנו.

אנו ניצור את החיבור של האדמה ונזין אותה כבר בתחילת התרגיל על ידי תנועה המתחברת לאדמה ומיד נזין ונחזק אותה בהמשך התרגיל באמצעות המעגל המשני של ההזנה על ידי חיבור לאלמנט האש והתלבות מעלה באיצבוע שממקד את האנרגיה של האש בחיבור חזק ועוצמתי.

על פי מעגל ההזנה, האש יוצרת את האדמה ומחזקת אותה.

תרגיל זה יתלבה למעלה באלמנט האש, ייצור כוח ממוקד דרך פתיחת הצ׳קרה של הטאן ג׳ון (אמצע הלב) וייצור איצבוע (חיבור מרידיאנים באצבעות) עם יאנג של המתכת (מעי גס) עם היאנג של הלב (פריקרדיום), כפי שנוהגים ליצור אותם בחרב הישרה של הטאי צ׳י. אז ייפתח שוב הלוטוס מעל צ׳קרת הכתר כלפי מעלה אל השמים בהתלבות וקולטת אותו חזרה כלפי פנימה למטה ודרך מרידיאן כיס המרה (מרידיאן אלמנט העץ המזין את האש) אנחנו עולים באופן מבוקר ומשוחרר מלמטה כדי להתחבר שוב לאדמה שמוזנת ומתחזקת מאלמנט האש.

תרגיל זה עוזר לנו למשוך את הכוח העליון, השמיימי, אל האדם פנימה, כדי שימלא אותנו ויתמוך בנו, כפי שביטאנו בתרגיל הקודם את האיכויות האנרגטיות של התלת מחמם, של חיבור השמיים ארץ ואדם לאיכות אחת מחברת ומאזנת, כך גם פה נתחיל מהאדמה ומלמטה לאורך האדם ועד השמים למעלה כדי ליצור את החיבור לאנרגיה השמיימית ולהכילה בתוכנו עם יכולת ההכלה והשקט הפנימי שמגיעים מאמא אדמה.

לסיום יודגש שמעגל הבקרה בא לידי ביטוי בסדר כרונולוגי המקיים את עיצוב הכוח והבקרה עליו לאחר שאיפשרנו לכוח להתפתח ולהיבנות. בצורה זו אנו יכולים לתחום את הכוח הנבנה בצורה מאוזנת, ב״גיזום״ מדויק יותר, השולט על ההתעצמות של האלמנטים הנבנים. לכן, התרגיל השביעי ישלוט על התרגיל השישי, השולט על התרגיל החמישי, כאשר התרגיל החמישי שולט על התרגיל הרביעי. באופן זה, בגרסה זו של הצ׳י קונג, יש למתרגל אפשרות לשלוט על וויסות הכוח שהוא בנה בתרגיל הנוכחי על ידי שליטה על ההתכווננות בתרגיל הבא ובכך לשלוט על תהליך הבקרה של העוצמה שנבנתה.


תרגיל שביעי: אגרופי האנרגיה
 


 

האלמנט המרכזי בתרגיל זה הוא אלמנט העץ (העץ הגדול). המעגל המשני (מעגל ההזנה) בתרגיל זה יזין את העץ באמצעות אלמנט המים וגם יתייחס לאיבר הפנימי (היין) של המים, שלפוחית השתן, מבחינה בריאותית.

בתרגיל זה יתבצעו שלושה סוגי נשימות שמחד יניעו את הצ׳י בגופנו בחיוניות גבוהה יותר, יחזקו את העוצמה הפנימית וינקו את הדם על ידי הנשימה היינית שהיא הנשימה האמצעית בתרגיל ומאידך יתמכו ביצירת האלמנט העיקרי של התרגיל ויעזרו לנו להיות נוכחים, שקטים ומלאי עוצמה ליצור את החיבור שבין אדמה לשמיים וליצור צמיחה והתפתחות על פי אלמנט העץ בשני הכיוונים. 

התרגיל נפתח בנשימה מעורבת (הנשימה הטארטואיזית) כמפורט גם במאמר שמונה סוגי הנשימה ולצד השמאלי המסמל את הפאוזה של החוזר (blood) שהעץ מתפתח ממנה אל השמיים והרוחניות. משם הנשימה השניה, כאמור, תהא נשימה שוויסוטה נשימה ארוכה ועדינה פנימה לעומת נשיפה עבה וקצרה החוצה (הנשימה היינית). התרגיל מסיים בנשימה השלישית (נשימה יאנגית) שוויסוטה הפוך לקודמת, כלומר הכנסת אוויר עבה קצרה ומלאה פנימה עד לטאן דיאן ונשיפה ארוכה ועדינה החוצה.

במסגרת הנשימות ניצור תנועה מסולסלת ומפותלת כדוגמת ענפי העץ המתפתחים בכדי לפתוח את הצ׳י ולצמוח אנרגטית לכל הכיוונים.

 
תרגיל שמיני: החזרה למרכז

 


 
בתרגיל המסכם של הצ׳י קונג בגרסה זו, אנו יוצרים למעשה כינוס של האנרגיה חזרה למהות ההוויה הפנימית שלנו תוך כדי הרפיה ושחרור הגוף וניקוי סופי של החסימות בגוף מתוך הרפיה תודעתית זו הנתמכת בשחרור הגפיים העליונים והגוו בסיבוב.

תרגיל זה למעשה יוצר סגירת מעגל אנרגטית בכדי לתחום ולסיים את הצ׳י קונג . דגש תודעתי גם על הדאי-מה (חגורת הבטן האנרגטית) וצ׳אקרת הבסיס אליה אנו חוזרים בסיום המסע שעשינו במהלך הצ׳י קונג כולו. 

בגרסה זו טמונה עוצמה גבוהה שלומדים להרחיבה ולפתחה תוך כדי גיזום ועיצוב הכוח. הצ'י קונג מתורגל במסגרת לימודי הטאי צ'י במכללה והמאמר יועיל במיוחד למעוניינים להעמיק את התובנות הפנימיות הקשורות בהכוונת האנרגיה במהלך התרגול.

 
ירון בנימיני

--

לתשומת לבכם:
למתרגלים שאינם לומדים צ'י קונג זה במסגרת שיעור אלא צ'י קונג מסוג אחר יש לנקוט במשנה זהירות במהלך התירגול, לפעול בעדינות ובהתחשבות בגוף ובתחושה במהלך הביצוע - כפי שלומדים לעשות בשיעורים.
למעוניינים לתרגל צ'י קונג זה ללא רקע קודם מלימוד בשיעור - נא לפנות למכללה לקבלת ייעוץ בנושא. אין להתייחס לאמור במאמר זה כהנחיות לביצוע במקרה זה.

כל הזכויות שמורות © 2017 מכללת ילון.