Yaron Benyamini

גרנד מאסטר ירון בנימיני

קונג פו   טאי צ'י   צ'י קונג

העצמה אישית והתפתחות רוחנית באמצעות אומנויות לחימה

  לפרטים חייגו עכשיו: 050-7626-419   סדנאות\קורסים: 054-719-8552
Logo

לנוע קדימה

חיזוק כח החיים באמצעות תנועה

 
התנועה הייתה ונשארה תמיד חלק אינטגרלי חשוב מהתפתחות האדם וחייו. בכל העולם, בכל דת ובכל השקפה קיימת הסכמה על חשיבות התנועה לבריאות האדם ותפקודו.
התנועה, לטעמי, משולה למרכז העצבים המקשר את המערכות השונות זו אל זו – והמנגישה את יישומן לתפקודיו החיוניים של האדם. ככזו, היא מאפשרת לשנות הלך רוח ולהאיץ ריפוי פיזי, והיא מאפשרת ככלל – איכות חיים.

מעטים יודעים כי הידע העתיק הסיני עסק בהקשר זה ברבדים עמוקים וייחודיים והכיר בצורה מדויקת ואינטימית את הקשר בין תנועה מסוג מסוים ואופייה ובין השפעתה הישירה על מסלולי האנרגיה בגופנו, הנקראים מרידיאנים. בפשטות ניתן לומר כי נמסר לנו הקוד התנועתי לקידוד ה"ד.נ.א האנרגטי" שלנו.

בהבנה זו טמונה האפשרות להפעיל – בקלות ובפשטות, יש לציין – כלי אפקטיבי לקידום הבריאות והתפקוד בחיי היום יום, אשר אינו כולל התערבות חיצונית ואינו תלוי באחר המרפא אותנו. במקום זאת נוכל בעצמנו בעזרת תנועה להניע אנרגיה/צ'י בגופנו, למשוך תדרים שיגבירו את עוצמתנו ובכך יעזרו לנו להתגבר על חולי או חולשה. כמו כן נוכל לשנות את מצב רוחנו ומצבנו המנטאלי והרגשי בכדי לתפקד טוב יותר במצבי לחץ, חרדה, התמכרות וכאב.
 

הגוף ורבדיו השונים – האנרגטיים והפיזיים

בכדי להבין את עומק השפעתה של התנועה, עלינו ראשית להתייחס ל"מימדים" – או רמות התודעה – המקיפים את הגוף הפיזי שלנו ברבדים.
האנרגיה שבנו, אשר מוזרמת בגופנו הפיזי במסלולי אנרגיה הנקראים מרידיאנים, מושפעת רבות מהאנרגיה הסובבת אותנו.
אנרגיה זו נמצאת ברבדים שונים סביב גופנו הגשמי ופועלת כ"שדה חי", הקולט ופולט "מידע" אנרגטי אשר משפיע על חשיבתנו, הרגשתנו ופעולותינו הפיזיות בחיי היום יום.
  1. הגוף הראשון הנו הגוף הפיזי ה"דחוס" והמוחשי מכל הגופים, אשר מתפקד במישורים הפיזיים.הוא מורכב מתאים, רקמות ואיברים, מופעל ע"י תהליכים ביוכימיים ונתון לחוקי הזמן והמרחב.הוא מושפע רבות ממצב הגופים האחרים, העדינים יותר והמוחשיים פחות ונתון להשפעות המרידיאנים (מסלולי האנרגיה של גופנו).במיוחד מושפע גוף זה ממצב שמונת המרידיאנים המיוחדים, או כפי שהם מכונים "שמונת המרידאנים המופלאים".אלה משמשים כממסרים אנרגטיים בין הגוף הפיזי אל שאר הגופים או התדרים האנרגטיים שבחוץ ולהיפך.
  2. הגוף השני הנו הגוף האתרי, הנושא את ערוצי המרידיאנים[1] אשר נושאים בתוכם את כוח החיים או הצ'י. כפי שהזכרתי, אלה קשורים למערכת העצבים של הגוף הפיזי, והם מעבירים אנרגיות וטוענים בהן את הגוף. בדרך כלל נחשב רובד זה למקום אשר בו מתחילות המחלות
  3. הגוף השלישי הנו הגוף הרגשי (האמוציונאלי), המכונה גם ההילה האסטרלית. גוף זה   מחובר לרגשות שלנו וכפועל יוצא מכך הוא מושפע ומשפיע במצבים של חוסר איזון רגשי. גוף זה מתקיים למרחק של כשלושים עד ארבעים סנטימטרים מהגוף הפיזי ומושפע כאמור במיוחד מהחוויות שנוצרות מתוך התנועה, שבה מעורב "מזג רגשי" – שיש בו כדי להשפיע ולשנות את התדר האנרגטי בגוף ו"לרדת" אל הגוף הפיזי לכדי התבטאות המשפיעה על ההוויה.
  4. הגוף הרביעי הוא הגוף המחשבתי, הידוע יותר כ"רובד המנטאלי". גוף זה הנו עדין. הוא מכיל את דפוסי מחשבותינו ואמונותינו המנטאליות ומושפע מהם. כמו הגוף הרגשי, גם גוף זה אחראי למשיכת המחשבות והאמונות בהן אנו דוגלים ועל פי הם אנו חיים. דרך גופים אלו מגיעים אל חיינו אירועים ומצבים התואמים את אותם דפוסי מחשבה ורגש המודחקים בדרך כלל, כמו גם את אלה המצויים על פני השטח.חשוב להבין כי בכדי שהתנועה תכיל את הקוד האנרגטי ה"שלם", עליה לכלול גם את ה"yi" – כלומר את החשיבה המנטאלית הממוקדת. זו מונעת ע"י דמיון מודרך במישור גאומטרי בתנועה. כלומר, עלינו לדמיין "דרך במרחב" – מעין ניווט מחשבתי המביא לחוויה מלאה, אשר מתבצע בעיקר ברובד המנטאלי.
  5. הגוף או הרובד החמישי הינו הגוף האינטואיטיבי או ה"קוסמי". גוף זה מחבר את האדם אל המסכים הקוסמיים ודרכו מתממשות ראייה וחוויה של דברים המצויים מעבר לתפיסתנו המוחשית והחושית הרגילה, כגון: טלפתיה, תחושות מוקדמות, אינטואיציה, מסכים קוסמיים וכד'.
  6. הגוף האחרון נקרא הגוף הקרמאטי או הסיבתי וזהו הגוף המכיל את המידע הנוגע לייעודו של האדם בחיים ולסיבת הימצאותו של האדם בעולם זה ובגוף הפיזי המסויים שהוא מתקיים בו. רובד זה מכיל את המידע הנוגע לחיים הקודמים, עבר, הווה ואף עתיד אפשרי.גוף או רובד זה נמצא במישור הגבוה ביותר ובעל גישה למכלול חייו של האדם – מידע רחב הרבה יותר מתיעוד מצומצם של מצב פיזי בגלגול הזה. לפיכך, גוף זה מצוי מעבר לתפיסותינו הרגילות. ועדיין נוכחותו של רובד זה בהוויה הפיזית הגופנית שלנו מורגשת  בדרך כלל דרך התגשמותו בזמן מדיטציה או הזזת אנרגיית חיים (צ'י) בצורה של שלום, רוגע ומודעות קוסמית, אשר באותו הרגע של התנועה המדיטטיבית יוצרות ניתוק מיחסים חומריים ומחפצים גשמיים ומאפשרים לנו לנוע בתודעתנו.
הגוף האתרי מתעל דרכו רגשות המושפעים מהגוף האמוציונאלי (הרגשי) ומשפיעים עליו, ומתעל מיידע רוחני, מחשבות ואינטואיציה המתקשרים אל הגוף המנטאלי (מחשבתי). את כל אלה קושרת מערכת של תנועה הפועלת כמרכז עצבים המתרגם את הידע האתרי, המנטלי והרוחני למידע חומרי פיזי באמצעות קודי תנועה שנמסרו לנו מקדמת דנא.

כאן אנו מגיעים אל הקשר ההדוק שקיים בין התנועה לבין ההשפעה על הרבדים הנ"ל: לכל מרידיאן משמונת המופלאים יש תדר אנרגטי ייחודי אשר הוא קולט ופולט. ב"סגנונות הפנימיים", או כפי שלעתים הם מכונים – – ה"ניי-גונג"[1], כל תנועה או משפט תנועה יוצרים תדר ספציפי המשתייך לתדר של אחד משמונת המרידיאנים ולפיכך משמשת כמימסר מדויק של האנרגיה החיצונית אל גופינו פנימה. כך למשל מתבטאות אותן עוצמות אנרגטיות בסגנון "הבא-גווה הקיסרית " – כל אחד משמונת משפטי התנועה מקביל בתדר שלו לאחד משמונת המרידיאנים המיוחדים, מפעיל אותו ומאזן אותו. מיותר לציין כי ניתן למצוא זאת גם בסגנונות פנימיים אחרים כמו בטאי-צ'י או כמו בקונג-פו של הדרקון, אולם בבא-גווה הקיסרית ניתן לעתים לחוות זאת בצורה מוחשית וברורה יותר, כיוון שהמבנה שלה ערוך באופן שיטתי על פי המערכת הזאת.

ניתן אם כן להשוות את התדר האנרגטי שבתנועה במידת מה לאנרגיה חשמלית, אשר נוכחותה יכולה להיות מורגשת רק באמצעות התגשמויותיה והתגלמויותיה, כמו בלחיצה על מתג חשמל של נורה. החשמל מצוי כל הזמן ללא קשר להדלקת המתג או כיבויו, אך רק בלחיצה על המתג מאירה הנורה, ואז אנו חווים ורואים את התגלמותו של החשמל. כך, קידוד התדר האנרגטי של התנועה מאפשר חיבור, או חיווט אם תרצו, של גופנו הפיזי – הרובד הראשון והדחוס ביותר – עם שאר הגופים או הרבדים העדינים יותר, למערכת-על המתפקדת ביעילות והמסוגלת לקלוט את האנרגיות הגבוהות מתוך אותם רבדים עדינים עליונים אל תוך גופנו הפיזי הדחוס ולהעלות בו את האנרגיה, בכדי למשוך עוצמה וחיוניות וליצור חיים בריאים, מהנים ודינמיים יותר. כל זאת, כאמור, באמצעות תנועה המקודדת אל הד.נ.א. האנרגטי שלנו מחד ואל התדרים החיצוניים הקוסמים מאידך.

התרשים בהמשך ממחיש לנו את שמונת הבסיסים של סוגי התנועה הקיימים בעולמנו, אשר רשומים בקוד אנרגטי באמצעות הטריגרמים[3]. משמונת הסוגים של בסיסי תנועה אלו מתקיימות אין סוף אפשרויות של תנועה, הקשורות כל אחת בתורה אל אחד הבסיסים. אם נשלב בסיס אחד עם אחר ניצור שילוב נוסף, כך עד אין ספור אפשרויות. עלינו להבין כי מי שמכיר את הבסיסים הנ"ל, את התדר עליו הם מתקיימים, ואת הקשר עם התנועה המנגישה אותו לגופנו הפיזי, יכול לרפא עצמו ביתר קלות, להתאושש מעייפות, לשמור על ריכוז ועוד ועוד.
 
 
לתשומת לבכם, לכל אחד מהכיוונים יש משמעות של תדר המומחשת הן על ידי כיוון והן על ידי מחשבה רגשית ומנטאלית, המסומלים בעונות השנה ובאלמנטים של הטבע – כמו הר, רוח, עמק, אדמה, שמיים וכד'. לכל טריגרם המותאם לכך, יש את תדר המרידיאן הספציפי המתאים לו ולסוג התנועה. לדוגמא: תנועת השמיים מתוארת כאקטיבית ביותר ולפיכך יופיעו שלושה קווים ישרים מלאים (שאינם שבורים). הסדר בה הם מסודרים כלפי פנים המעגל מראה את זרימת האנרגיה שבין האקטיביות לפסיביות בדומה לתווים במוסיקה. אל תנועת השמיים מיוחס מרידיאן ה- Du Du Mai)) שנקודת המאסטר שלו היא SI-3 (Small Intestine 3) והוא המרידיאן הממרכז את אנרגיית היאנג (האקטיבית) בגוף כפי שתוכלו לקרוא בהמשך.
 
דוגמא:
קו רצוף מסמל אנרגיה אקטיבית, משתנה ודומיננטית, שלושה כאלו מסמלים אנרגיה טהורה של יאנג (אקטיביות ושינוי).אנרגיית היאנג מתבטאת ברוחניות (כקונטרה לחומר), כוח מתפרץ, פיזור ועלייה כלפי מעלה, חום, אור יום ואנרגיה גברית.
קו שבור או מקוטע מסמל אנרגיית יין, זהו תדר של רכות, יציבות ושינוי איטי.
אנרגית היין מתבטאת בחומר, דחיסות (במובן של גשמיות - לעומת אנרגיה טהורה שהיא אינה מוחשית ואינה דחוסה), הכלה, התכנסות וירידה כלפי מטה, קור, לילה, נשיות וכד'.
     
על מנת להבין תרשים זה, ניקח לדוגמא את התרגיל הרביעי בבא-גווה – אשר מיוצג בטריגרם באלכסון למטה משמאל (Thunder, North East, Dai Mai, Gall Bladder-41), המתחיל בשני פסים של אנרגיית יין וממשיך אל פס אחד של יאנג. כאשר 2/3 של התדר הוא שקט, יציב ורך ורק הסוף אקטיבי, הרי שהתנועה תהיה משוחררת, רכה, עם טונוס שרירי נינוח רוב הזמן ותשתנה למיקוד מחשבתי ותנועתי אקטיבי וזורם יותר רק בסופה.
 
האפקט המהדהד של התדר מיוצג באחד מכוחות הטבע – רעם, שממחיש את ההרגשה הפנימית שיוצרת התנועה. סוג כזה של תנועה פורק מתחים רגשיים, חרדות ונוקשות. המרידיאן שמקביל לתדר הוא ה-Dai Mai, חגורת הבטן האנרגטית. כך ניתן לקרוא את התדרים של כל אחד מהטריגרמים, ולהבין את הלך הרוח וההתכוננות שיש להגיע אליה במהלך ביצוע התנועה.
 
 

 
לסיכום:
אם לא נחשוש לגשת לבלתי מוכר, ניקח אחריות על חיינו ונשתמש באותו כוח קדמוני אשר כבר מלידתנו מצוי בנו – הלוא הוא התנועה – ונוכל לתת לה להתמזג עם ה"אני" שלנו בכל רבדיו, בלי ציפיות לשלוט בכך, בלי רצון לזכור זאת ובלי שיפוטיות כלפי עצמנו, אם רק נחווה את העונג שבשחרור של אותה זרימה ותנועה בלי כל התניה, אם פשוט נהיה שם כשזה קורה (בסדנא או בשיעור) – פשוט לתרגל, לעשות כמעט בלי לעשות, בלי מאמץ מודע, אז השאר כבר יתחבר ויגיע ואנו נתמזג עם עולמות שלא הכרנו בכדי להגיע למחוזות שעליהם רק חלמנו.
 
 
 
תודה לכל אלה שעזרו לי בכתיבת המאמר. תודה מיוחדת לשני גולדפרד תלמידתי, שעזרה לי עם התרשימים והמרידיאנים.
תודה לאשתי ענת על התובנות הרוחניות שנתנו לי השראה בכתיבת המאמר.
ותודה לכל תלמידי באשר הם, שבדבקותם באימונים ובדרך עודדו אותי להמשיך ולכתוב וללמד.
בנוסף אני ממליץ לקרא את המאמר הבא: מאת מרי אליזבט ווייקפילד LAc, Dipl. Ac.
ומיכאל אנג'לו MFA, CTM על 8 המרידיאנים המיוחדים


[1] מלבד שמונת המרידיאנים המיוחדים, קיימים עוד 12 מרידיאנים אשר כל אחד מהם מקושר לתפקודו של איבר מרכזי בגוף, לדוגמה מרידיאן הריאות, מרידיאן הלב וכו'.
[2] "ניי-גונג": הטכניקות הפנימיות, מתייחס לכל צורה של תרגולי נשימה, מדיטציה, תודעה והתכווננות המקושרים לפילוסופיית הדאואיזם הסינית.
[3] טריגרמים: מבנים של 3 קווים רצופים או קטועים (קו רצוף מסמל יאנג, קו קטוע מסמל יין) המסמלים את רמת היאנג והיין בתנועה, את כיוון האנרגיה ואת תדריה. הטריגרמים בתרשים נקראים מן החוץ כלפי המרכז.


 
כל הזכויות שמורות © 2024 מכללת ילון.